Kiertotalouspalvelut Last mile -toimituksiin

Kuinka saada viimeisestä mailista kannattavaa?

Vaikka koronan tuoma huima kasvu on takanapäin, ei verkkokauppa silti pitkässä kuvassa ole laskemassa. Verkkokaupan kasvun myötä myös verkkokaupan viimeisen mailin toiminta kasvaa ja monipuolistuu. Yksi mielenkiintoinen toimija viimeisen mailin palveluissa on suomalaisen Tuomo Pirhosen vetämä Fetch, joka on osa samaa yritysrypästä kuin logistiikkapalveluita tarjoava Colligx. 

Fetch on yritys, joka yhdistää kiertotaloutta viimeisen mailin kuljetuksiin. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi lähettää tavaraa myös takaisin päin esimerkiksi silloin, kun vastaanottaa ruoan verkkokaupan tilauksen. Asiakas voi valita monenlaisista palveluista, joita Fetch tarjoaa. Kuluttaja voi esimerkiksi kierrättää käytettyjä vaatteita ja kodin käyttötavaraa, lähettää vaatteita pesulaan, palauttaa pullot ja jopa lähettää polkupyörän huoltoon.

 

 

Mikä tekee Fetchistä erilaisen?

“Olemme tutkineet paljon eri markkinoita, ja emme ole löytäneet vastaavaa toimijaa Euroopasta, joka yhdistää viimeisen mailin ja kiertotalouden. Me tarjoamme asiakkaalle mahdollisuuden valita erilaisista palveluista. Tuomme koko ajan lisää palveluita tarjolle ja pyrimme kehittämään kauppaamme asiakaspalautteiden avulla”, Pirhonen kertoo

 

Verkkokaupan suuntaan Fetch pystyy palvelemaan hyvinkin erilaisia toimijoita. Customer journey voidaan kustomoida, jolloin saman auton kyydissä kulkevien eri kauppojen tilaukset pystytään näyttämään verkkokaupan oman brändi-ilmeen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi verkkokaupan logot ja hinnat näkyvät asiakkaalle erilaisina, vaikka kyydissä olisikin useamman verkkokaupan tuotteita. Käytännössä esimerkiksi S-ryhmän ja Keskon ruoan verkkokaupan tilaukset voidaan toimittaa samassa autossa, jolloin myös hinnoittelu on kilpailukykyistä volyymin tuoman tehokkuuden vuoksi ja asiakas näkee Keskon tai S-ryhmän brändi-ilmeen, riippuen siitä mistä on tilannut.

 

“Toivon, että olemme tulevaisuudessa iso tekijä kodin logistiikan palveluiden tarjoajana myös kansainvälisesti”, Pirhonen sanoo. “Olen ajatellut, että Fetch olisi eräänlainen kiertotalouden Wolt”. Fetch testaakin tällä hetkellä joustavasti eri palveluiden tarjoamista asiakkailleen. “Haluamme luoda mahdollisuuksia pienyrityksille laajentaa toimintakenttää tarjoamalla mahdollisuuden liittyä mukaan Fetchin palveluvalikoimaan. Asiakas sitten päättää, mitkä palvelut jäävät”, Pirhonen kertoo. Yksi iso mahdollisuus ovat erilaiset vertaiskaupan toimijat. Niissä kuluttajat sopivat kaupoista jonkin alustan avulla keskenään, ja logistiikka usein jää myös kuluttajien hoidettavaksi. 

 

Volyymit ja uudet palvelut tuomaan kannattavuutta

Last milen kannattavuuden parantamiseksi on tärkeää parantaa niin volyymeja kuin myös täyttöastetta. Fetchin mallissa, jossa tuotteita liikkuu molempiin suuntiin, on autojen täyttöaste korkeampi. Volyymin kasvattamisessa ruokakauppa on avainasemassa korkean asiointiuseutensa johdosta. Ruokakaupan suuren volyymin ympärille myös muiden palveluiden rakentaminen on helpompaa. Tätä kautta ruokakaupan kuljetuksille saadaan lisää kannattavuutta, kun autojen täyttöasteet kasvavat. 

 

Oma lisänsä kannattavuuden parantamisessa olisi erilaisten pakettipalveluiden integrointi osaksi kotiinkuljetusta. Keski-Euroopassa toimiva ruoan verkkokauppa Picnic on pilotoinut DHL:n pakettien toimittamista ruoan verkkokaupan toimitusten yhteydessä. Tämä olisi looginen seuraava askel myös Suomessa. “Tutkimme aktiivisesti erilaisia malleja, joita voisimme tarjota, ja pakettipalveluiden tuominen kotiovelle on yksi niistä”, Pirhonen kertoo.

 

Kierrätyksen osalta ruoan verkkokaupan yksi pullonkaula on kotiin kasautuvat tyhjät pullot. Norjassa Oda sekä Ruotsissa Mathem ovat jo jonkin aikaa tarjonneet lisäpalvelua, jossa he ottavat takaisin asiakkaiden vanhojen tilauslaatikoiden lisäksi myös tyhjiä pulloja. Pullot tulee pakata valmiiksi Odan tai Mathemin myymiin pusseihin. Fetch laajentaa tätä kierrätystä tarjoamalla pullonpalautuksen lisäksi muitakin kierrätyspalveluita.

 

Colligxin kaltaiset tavaravirtojen yhdistäjät mahdollistavat uudenlaisten toimijoiden syntymisen

Toinen kiertotalouden osa-alue, joka viimeisen mailin palveluiden osalta on kasvamassa, on vertaiskaupan kuljetukset. Fetchin tapaan Norjassa on kehitetty vertaiskaupan kuljetuksen konsepteja. Mediayhtiö Schibsted on luonut sanomalehtien jakelun ympärille Helthjem-kuljetuspalvelun. Siinä asiakas voi tilata kuljetuksen vertaiskaupassa myymälleen tuotteelle. Schibsted on Torin ja sen muissa Pohjoismaissa toimivien sisaryhtiöiden omistaja. Paketti jätetään ulko-oven eteen ennen klo 23.00 illalla ja yön aikana paketti noudetaan, kun sanomalehdet jaetaan.

 

Suomessa Colligx tarjoaa kaupan arvoketjun toimijoille mahdollisuuden yhdistää tavaravirtoja. Tämä voi tarkoittaa ruoan verkkokaupan ja käyttötavaroiden verkkokaupan kuljetusten yhdistämistä tai erilaisten brändien suoramyyntikanavan avaimet käteen -logistiikan mahdollistamista. Kolmas osa-alue, jossa verkkokauppa voi tuoda muutoksia markkinaan ovat uudenlaisten toimijoiden syntyminen, kuten Ruokaboksi tai Fiksuruoka. 

 

Norjassa Helthjemin palveluun on lähtenyt mukaan laaja joukko verkkokauppiaita. Yksi kiinnostava tulokas Norjan verkkokauppakenttään Helthjemin myötä on Morgenlevering-niminen verkkokauppa. Morgenleveringin alkuperäinen idea oli tarjota aamupalaa yön aikana toimitettuna. Asiakas teki illalla tilauksen ja aamulla oven edessä odottivat valmiit aamupala-ainekset, kuten tuoretta leipää, mehua tai croisanttia. Nykyisellään Morgenleveringin valikoima on sittemmin laajentunut merkittävästi.

 

Sekä Helthjem että Fetch yhdistävät tavaravirtoja ja sen avulla mahdollistavat uudenlaisia palveluita asiakkaille. Uudenlaiset toimijat ovat aina tervetullut lisä monipuolistamaan kotimaisen kaupan kenttää.